Als je bent vergeten uit te checken kan het zijn dat je recht hebt op geld terug. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je nu aanmelden voor de nieuwe service Uitcheck Gemist Alert.

Je kunt je aanmelden voor deze service op www.uitcheckgemist.nl/melding. Je vult je e-mailadres in en vervolgens krijg een e-mail als je bent vergeten uit te checken bij een rit waarbij je recht hebt op geld terug. Zo weet je altijd wanneer je geld terug kunt vragen bij een gemiste uitcheck!

Lees hier alle veelgestelde vragen:

Uitcheck Gemist Alert

Wat is de Uitcheck Gemist Alert?

Om reizigers pro-actief te informeren bij een claimbare rit, met als doel meer geld te retourneren aan de reiziger, is er een alertfunctie ontwikkeld waar de reiziger zich (gratis) voor kan aanmelden. Na aanmelding krijgt de reiziger bij een claimbare rit een alertbericht per e-mail met een doorverwijzing om geld terug te vragen via www.uitcheckgemist.nl.

Wat is een claimbare rit?

Dit is een incomplete rittransactie waarbij het volledige instaptarief is ingehouden. Als dit is vastgesteld door Translink dan is de rit claimbaar via de landelijke website uitcheckgemist.nl. Een incomplete rit kan het gevolg zijn van vergeten uit te checken of vergeten in te checken met de OV-chipkaart.

Waarom is deze alert functionaliteit ontwikkeld?

Vanuit meerdere vervoersbedrijven, reizigers en de politiek was de wens om reizigers pro-actief te informeren bij een claimbare rit zodat reizigers hun geld terug kunnen vragen. Want het onterecht ingehouden saldo is tenslotte het geld van de reiziger. Met de landelijke website uitcheckgemist.nl is een eerste stap gezet om het voor reizigers makkelijker te maken geld terug te vragen. De alert is een vervolgstap en extra service naar de reiziger.

Kan ik mij aanmelden voor de Uitcheck Gemist Alert?

Iedere reiziger die in het bezit is van een persoonlijke, anonieme of zakelijke OV-chipkaart kan zich hiervoor aanmelden. De Uitcheck Gemist Alert is relevant indien op saldo of een reisproduct gebaseerd op saldo (zoals Altijd Korting) wordt gereisd.

Op welk moment krijg ik een alert?

Dagelijks worden alle rittransacties door de vervoerders bij Translink aangeleverd, vervolgens kijkt Translink of er sprake is van incomplete ritten en of er voor een aangemelde kaart een claimbare rit klaarstaat op www.uitcheckgemist.nl.

Als er sprake is van een claimbare rit wordt het e-mailbericht verstuurd naar het opgegeven e-mailadres en ontvang je het alert. De aanlevering van de incomplete ritten aan uitcheckgemist.nl (en dus ook het versturen van de alert) gebeurt eenmaal per dag.

waar meld ik mij aan voor dit alert?

Dit kan via www.uitcheckgemist.nl/melding. Je voert dezelfde gegevens in als hij zou doen bij het terugvragen van een incomplete rit, namelijk het kaartnummer, de einddatum van de kaart en (in het geval van een persoonlijke OV-chipkaart) zijn geboortedatum. Op deze manier wordt gecontroleerd of degene die zich aanmeldt ook echt de rechtmatige eigenaar van de kaart is. Na een succesvolle aanmelding ontvangt de reiziger een e-mailbericht dat de aanmelding gelukt is.

Waar kan ik mij afmelden voor dit alert?

 Dit kan net als het aanmelden, via www.uitcheckgemist.nl/melding. Je vult hierbij dezelfde gegevens in als bij het aanmelden. Als bevestiging van een geslaagde afmelding ontvangt de reiziger een e-mailbericht.

Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?

Dit kan ook via www.uitcheckgemist.nl/melding. Je vult dezelfde gegevens in als bij het aanmelden. Na het succesvol wijzigen van het e-mailadres ontvangt de reiziger een e-mailbevestiging. Deze e-mail wordt zowel naar het oude als naar het nieuwe e-mailadres van de reiziger gestuurd.

Kan een klantenservicemedewerker de klant helpen bij het aan- of afmelden?

 Ja, dat kan. De klantenservice OV-chipkaart kan reizigers helpen bij het aan- of afmelden via www.uitcheckgemist.nl/melding.

Met wie moet ik contact opnemen als ik een vraag heb over de Uitcheck Gemist Alert?

 Met de Klantenservice OV-chipkaart, bereikbaar via 0900-0980 (gebruikelijke belkosten).

Kunnen er meerdere kaarten tegelijk geregistreerd worden?

Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. Iedere kaart moet apart worden geregistreerd.

Wordt bij kaartvervanging de nieuwe kaart automatisch gekoppeld aan de alert?

Nee, in dit geval moet je je via www.uitcheckgemist.nl/melding opnieuw aanmelden met het nieuwe kaartnummer.

Ik heb geen alert ontvangen terwijl ik wel ben vergeten uit te checken. Wat kan de oorzaak zijn?

 Dit kan aan meerdere oorzaken liggen:
  • Het betreffende OV-bedrijf waar je bent vergeten uit te checken heeft de OV-chipkaart transacties nog niet aangeleverd bij Translink. Dit kan tot maximaal 61 dagen duren. 80% van de ritten is echter zichtbaar binnen 14 dagen.
  • Er is nog geen opvolgende transactie geweest, een geen gemiste uitcheck kan pas vastgesteld worden als er een volgende reistransactie bekend is. Dit kan tot maximaal 61 dagen duren.
  • Het e-mailadres is onjuist geregistreerd. Je zal in dit geval geen bevestigingsmail hebben gehad van de aanmelding.
  • De kaarthouder heeft zich geregistreerd met een ander kaartnummer dan het kaartnummer waarop de incomplete transactie staat.