Met de handige  Stappover app regel je zelf je overstap.

Stap je tijdens je reis wel eens over op een andere bus van Connexxion? Het kan gebeuren dat de aansluitende bus dan net is vertrokken. Zeker als je bus vertraging heeft. Met de Stappover app vraag je nu snel en gemakkelijk een overstap aan. De bus blijft op je wachten, als dit mogelijk is!

Hoe werkt de Stappover?

  • Download de Stappover direct in de App Store of Google Play Store
  • Open de Stappover
  • Als je reist in een bus met iBeacons en je hebt bluetooth aan staan, kan de Stappover zien met welke buslijn je reist.
  • Je ziet een overzicht van alle haltes op de route van de bus waar je mee reist, met de actuele aankomsttijden.
  • Zijn er haltes waar je kunt overstappen op een andere bus? Dan staat dat aangegeven.
  • Klik op de buslijn waarop je wilt overstappen. Klik daarna op ‘overstap aanvragen’. Verder hoef je niks te doen!
Als je aansluitende bus op je kan blijven wachten, dan zie je dat direct. Anders verschijnt de eerstvolgende overstaptijd in beeld. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Geef ons feedback!

Wil je ons helpen om onze dienstverlening verder te verbeteren? Dan kun je ons  met de Stappover app feedback geven via de realtime enquêtemodule. Bijvoorbeeld over onze communicatiemiddelen, bushaltes, voertuigen en ons personeel. Wij stellen je mening op prijs!

Veel reisplezier!

Stappover FAQ

Wat is de Stappover?

De Stappover is een handige OV-app waarmee je altijd bent verzekerd van genoeg tijd om over te stappen. Met behulp van iBeacons in de bus en Bluetooth op je telefoon weet de bus waar je bent. In de app zie je bij welke haltes de bus stopt en waar je kunt overstappen. Niet genoeg tijd om over te stappen? Vraag meer overstaptijd aan met de app. De bus waarop je wilt overstappen blijft dan even wachten.

Met de Stappover regel je dus snel en gemakkelijk jouw aanvraag voor een overstap op een andere bus. Zonder dat je dat aan de chauffeur hoeft te vragen.

De Stappover is een gratis service van Connexxion.

Wat is een iBeacon?

Een iBeacon is een klein apparaat die in de bus is geplaatst. Door middel van het verzenden van Bluetooth-technologie signalen naar je smartphone als je in de directe nabijheid bent, kan de Stappover precies bepalen in welke bus je zit.

Wat voor toestel heb ik nodig om de app te gebruiken? (minimale systeem eisen?)

De Stappover versie is ontwikkeld voor de iOS en Android.
  • Minimale systeemeisen voor de iPhone (iOS) zijn iOS7 (vanaf 4S) met bluetooth versie 4.0.
  • Minimale systeemeisen voor de Android zijn en OS4.3 (vanaf s4) met bluetooth versie 4.0.

Waar kan ik de Stappover gebruiken?

Je kunt de Stappover gebruiken in alle bussen van Connexxion in OV regio IJsselmond, Haarlem IJmond, Noord-Holland Noord, Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee, Gooi en Vechtstreek en Zeeland.

Hoe moet ik de Stappover gebruiken?

  • Stap in de bus.
  • Zorg dat Bluetooth aanstaat op je telefoon.
  • De Stappover ziet in welke bus je rijdt.
  • In de Stappover zie je de haltes waar de bus stopt, met actuele aankomsttijden. Je ziet ook waar en op welke buslijnen je kunt overstappen.
  • Als je voldoende overstaptijd hebt, hoef je niets te doen.
  • Als je te weinig tijd hebt, kun je overstaptijd aanvragen met de overstapknop naast de haltenaam.
  • De aanvraag wordt verwerkt en de bus blijft een paar minuten op je wachten.
  • Stap dan zo snel mogelijk over. Geef bij de buschauffeur aan dat je de overstap gehaald hebt.

Hoe lang van tevoren moet ik overstaptijd aanvragen?

Je kunt tot 2 minuten vóór vertrek van de aansluitende bus een overstap aanvragen.

Kan ik altijd overstaptijd aanvragen?

Als je nog genoeg tijd hebt om over te stappen, kun je geen extra overstaptijd aanvragen. Datzelfde geldt als je te laat een overstap aanvraagt (minder dan 2 minuten voor vóór vertrek van de aansluitende bus).

Wat gebeurt er als ik geen overstaptijd kan aanvragen?

Dan krijg je de melding dat het niet mogelijk is om aan het verzoek te voldoen. In de app zie je dan de eerstvolgende overstapmogelijkheid.

De app geeft aan: kan geen bus vinden. Wat betekent dat?

De app kan de buslijn niet vinden. Dat kan gebeuren als de bus geen iBeacon heeft, of als het signaal van de iBeacon is onderbroken. Je kunt dat meestal oplossen door een andere zitplaats te kiezen of de app te refreshen.

Controleer ook of de Bluetooth van je telefoon wel aan staat. Heb je geen internetverbinding? Maak dan verbinding met wifi in de bus. Als je reist met een bus van een andere vervoerder, of in een andere regio, kun je de app niet gebruiken.

De app geeft aan: Geen route info beschikbaar. Wat betekent dat?

De app heeft een bus herkent die op dat moment ‘niet actief’ is. Bijvoorbeeld omdat de bus op dat moment geen dienst heeft. Deze bus kun je dan (nog) niet selecteren. Refresh de app om een actieve bus te vinden.

De app geeft aan: Uw bus wordt niet meer gevonden. Geef aan in welke bus u zit: Wat betekent dat?

Waarschijnlijk is het signaal van de iBeacon onderbroken. Je kunt dat meestal oplossen door een andere zitplaats te kiezen en de app te refreshen. Het kan ook zijn dat de bus waarin je zit/zat niet meer actief is. Na het aanklikken van OK, ververst de app automatisch.

De app geeft aan: Er is genoeg tijd om over te stappen. Een overstapverzoek is niet nodig. Wat betekent dat?

Je hebt voldoende tijd om op de halte over te stappen op de andere bus. Je hoeft dus geen overstapverzoek doen.

De app geeft aan: Door een nieuw overstapverzoek in te dienen wordt uw huidige verzoek geannuleerd. Wilt u doorgaan? Wat betekent dat?

Je kunt één overstapverzoek tegelijk doen. Doe je nog een verzoek, dan vervalt automatisch uw eerdere overstapverzoek.
Let op: als de vertrektijd van de bus waarop een overstapverzoek is gedaan, is verstreken, staat het overstapverzoek niet meer in de app.

Ik heb overstaptijd aangevraagd en heb de app gesloten. Blijft het verzoek staan?

Ja, het overstapverzoek blijft van kracht. Als de vertrektijd van de bus waarop een overstapverzoek is gedaan is verstreken, staat het overstapverzoek niet meer in de app. 

De app geeft aan: Uw overstapverzoek is in behandeling. De bus waarop u wilt overstappen rijdt nog niet. De chauffeur ontvangt uw verzoek bij het opstarten van de bus. Uw verzoek wordt dan zo snel mogelijk behandeld. Wat betekent dat?

Je overstapverzoek is doorgestuurd naar de bus waarop u wilt overstappen. Zodra je verzoek wordt goedgekeurd door de buschauffeur, krijg je een bevestiging. Het kan voorkomen dat de chauffeur nog niet aan de rit is begonnen. In dat geval blijft je verzoek in de wacht staan totdat de chauffeur de bus opstart. De chauffeur ziet het verzoek dan bij het opstarten en zal deze direct behandelen. Zodra je verzoek wordt goedgekeurd, krijg je een bevestiging. Dat kan dus een paar minuten duren.

Mijn overstapverzoek was geaccepteerd, maar ik heb de bus toch gemist. Hoe kan dat?

Als jouw overstapaanvraag is geaccepteerd, blijft de bus even op je wachten. Maar het kan gebeuren dat uw bus onverwacht flinke vertraging oploopt. Dan kan de aansluitende bus niet op je blijven wachten. Je kunt dan in de app de eerstvolgende overstapmogelijkheid kiezen.

Hoe kan ik een overstapverzoek annuleren?

Klik of swipe op de overstap geaccepteerd knop. Klik dan op de knop annuleren. Je krijgt de melding Weet je zeker dat je het overstapverzoek wilt annuleren? Door op JA te klikken, wordt het overstapverzoek geannuleerd. De aansluitende bus zal niet meer wachten.