De deelfiets is een nieuwe aanvulling op het openbaar vervoer in Amstelland-Meerlanden. Sinds begin mei zijn op 9 OV-knooppunten in Amstelveen en Aalsmeer deelfietsen in R-net huisstijl geplaatst. Met ingang van 19 juli komen ook op 5 OV-knoopunten in Hoofddorp en op Nieuw Vennep station deelfietsen te staan. Met een deelfiets kun je het laatste stukje van je reis sneller afleggen.


Connexxion werkt samen met twee verschillende marktpartijen die deelfietsen aanbieden. Voor Amstelveen en Aalsmeer is dat met Flickbike, voor Hoofddorp en Nieuw Vennep is dat Donkey Republic.
Beide aanbieders werken net even anders, op die manier kan Connexxion ervaring opdoen welk systeem het best tegemoet komt aan de behoefte van de reiziger.

Om de deelfietsen te kunnen gebruiken zul je eenmalig een app moeten downloaden en een account moeten aanmaken. Voor Amstelveen en Aalsmeer dus de Flickbike-app en voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep de Donkey Republic-app.
Een borg is niet nodig. Bij Flickbike betaal je het tarief van €1,- per halfuur via automatische incasso.
Bij Donkey Republic kun je verschillende tariefplannen kiezen; betalen gaat via een creditcard. Met GRATIS City Tripper plan (alleen met Nederlandse credit card) fiets je vanaf 30 min voor € 0,75. Met het abonnement van €9 per maand kun je onbeperkt fietsen (tot maximaal 12 uur per keer).
In de app kun je zien waar de fietsen staan en of ze beschikbaar zijn. Bij FLickbike kun je de fiets een kwartier van tevoren kosteloos reserveren.

De exploitanten van de deelfietsen zorgen ervoor dat de fietsen in orde blijven en dat er voldoende fietsen aanwezig zijn op de OV-knooppunten, zodat de kans dat je misgrijpt klein is.

Op korte termijn zal de deelfiets ook in de Tranzer-app worden opgenomen.

Deelfietsen in Amstelveen en Aalsmeer



Deelfietsen in Haarlemmermeer


 

 


Het wat, waar, wanneer en waarom van de deelfiets?

Wat is een deelfiets?

Een deelfiets is een huurfiets die je voor een beperkt tarief ook voor enkel ritje kunt huren en niet per sé op dezelfde plek hoeft in te leveren. Deelfietsen hebben een slim slot dat je met een app of code kunt ontgrendelen waarna je er op kunt fietsen.

Waarom start Connexxion met deelfietsen?

Connexxion ziet deelfietsen als een goede oplossing voor het laatste stukje van de OV-reis, met name wanneer de eindbestemming net buiten loopafstand van een R-nethalte ligt.

Wat houdt de pilot R-net deelfiets in?

Gedurende twee jaar wordt in Amstelveen onderzocht in hoeverre de deelfiets een goede aanvulling op R-net biedt voor het laatste stukje van de OV-reis. Er komen ongeveer 90 herkenbare fietsen op 9 OV-knooppunten in Amstelveen en Aalsmeer te staan.

Waarom start Connexxion in Amstelveen en Aalsmeer met de deelfiets?

In Amstelveen gaan veel wegen op de schop; de bereikbaarheid staat onder druk en een goed OV-alternatief is meer dan ooit gewenst. R-net krijgt op deze manier nog meer kwaliteit.

Wanneer staan de fietsen op straat?

De fietsen zullen vanaf begin mei 2018 beschikbaar zijn op de locaties.

Hoe werkt het huren van een deelfiets?

Eenmalig de Flickbike-app downloaden, aanmelden en betaalmethode koppelen. Dan in de app fiets zoeken, desgewenst reserveren, fietsslot openen met de app en fietsen maar!

Voor welke telefoons is de app beschikbaar?

De Flickbike-app kan worden gedownload op alle Android en IOS- smartphones.

Waarom biedt Connexxion niet gewoon de OV-fiets aan?

OV-fiets is van NS en is nagenoeg uitsluitend verkrijgbaar op NS-stations. OV-fiets vergt grote investeringen in de uitgifte (kluizen, stallingen), terwijl de R-net deelfiets laagdrempeliger is. Bovendien kan de R-net deelfiets ook voor kortere tijd worden gehuurd en hoeft niet op zelfde plek te worden ingeleverd.

Waarom zijn er alleen deelfietsen in Amstelveen en Aalsmeer?

 Connexxion is ook in gesprek met de gemeenten Haarlemmermeer, Uithoorn en Zaanstad en verwacht binnen korte tijd in steeds meer gemeenten deelfietsen te mogen aanbieden.

Connexxion werkt in Amstelveen en Aalsmeer met Flickbike samen. Waarom met dit bedrijf en niet met anderen?

Flickbike onderscheidt zich door een pragmatische en lokale aanpak, heeft de nodige ervaring opgedaan met het laagdrempelig aanbieden van deelfietsen en heeft oog voor de reiziger. De fietsen zijn voor deze pilot vernieuwd en aangepast aan de wensen van de reizigers (o.a. het verzet en type remmen, herkenbare stijl).
In andere regio’s gaat Connexxion waarschijnlijk ook met andere aanbieders in zee.

In Amsterdam leidde de deelfiets tot veel ophef; waarom wordt het wel een succes in Amstelveen en Aalsmeer?

In de concessie Amstelland-Meerlanden wordt de deelfiets ingezet in combinatie met de OV-reis. De uitgiftelocaties zijn goed afgestemd met de wegbeheerder en duidelijk herkenbaar. Flickbike zorgt ervoor dat het netjes blijft in en om de parkeervakken voor deelfietsen. Zo lang het deelfietsenbeleid in Amsterdam nog niet van kracht is, kunnen gebruikers een fiets niet in Amsterdam afmelden en blijven ze huurder.

Een deelfiets rit boeken

Op welke locaties staan de deelfietsen?

De deelfietsen komen te staan op de volgende locaties:
  • Amstelveen busstation
  • Amstelveen OV-knooppunt Kronenburg
  • Amstelveen OV-knooppunt Oranjebaan
  • Amstelveen OV-knooppunt Ouderkerkerlaan
  • Amstelveen Metrohalte Sportlaan
  • Amstelveen OV-knooppunt Poortwachter
  • Amstelveen OV-knooppunt Sacharovlaan
  • Amstelveen Raadhuis
  • Aalsmeer OV-knooppunt Hortensiaplein
  • Hoofddorp OV-knooppunt Station NS (oostzijde, later ook westzijde)
  • Hoofddorp OV-knooppunt De Hoek
  • Hoofddorp OV-knooppunt Spaarne Gasthuis
  • Hoofddorp R-net halte Graan voor Visch
  • Hooddorp OV-knooppunt Centrum
  • Nieuw Vennep Station NS

Hoe weet ik waar deelfietsen staan?

In de app kun je zien waar de deelfietsen staan. Later zal ook in de schermen in de bus worden getoond bij welke halte deelfietsen staan.

Hoe herken ik de deelfiets?

De deelfietsen in Amstelveen en Aalsmeer zijn duidelijk herkenbaar in R-net-huisstijl. De deelfietsen in Hoofddorp en Nieuw Vennep hebben aan het achterrekje een groot R-net logo. Ook staan de deelfietsen bij de OV-knooppunten geparkeerd in vakken die zijn aangeduid met een wit-groen deelfiets-parkeervak bordje.

Kan ik een deelfiets van tevoren reserveren?

De deelfietsen van Flickbike kun je een kwartier van tevoren kosteloos reserveren.
De deelfietsen van Donkey Republic huur je direct, en voor €9 per maand ongelimiteerd en tot 12 uren gratis. Dus aan het ontbijt huur je hem alvast voor de hele dag.

Kan ik een deelfiets telefonisch of via een website boeken?

Nee, een deelfiets kan alleen via de app van de aanbieder (Flickbike of Donkey Republic) worden geboekt, binnenkort ook via de Tranzer-app waarmee je het hele traject inclusief NS, Rnet, en deelfiets in één keer kunt plannen.

Prijs en betalen

Wat kost het huren van een fiets?

Het huren van een R-net deelfiets van Flickbike kost €1,- per halfuur (of gedeelte daarvan).
Het huren van een deelfiets van Donkey Republic kost €0,75 per halfuur (let op, wordt wel gratis "Member", alleen met Nederlandse credit card) maar er gelden ook kortingtarieven voor langere perioden; voor slechts €9 per maand kan je de fiets onbeperkt gebruiken (met een max. huur van 12uur per keer).

Hoe vindt betaling plaats?

Bij het aanmaken van een profiel wordt een betaalmethode gekozen; dit kan zijn een creditcard (Visa of Mastercard) of machtiging voor automatische incasso.

Kan ik met OV-chipkaart betalen?

Nee, binnenkort wel via Tranzer.

Moet ik een borg betalen?

Nee, bij het aanmaken van een profiel wordt een betaalmethode gekozen (creditcard of automatische incasso); als dit gedaan is kan een fiets worden geopend zonder borg.

Krijg ik, net als in het OV, leeftijdskorting bij het huren van een fiets?

Nee, de exploitatie van de deelfiets staat feitelijk los van het OV, wel kan de exploitant Flickbike kortingcodes aanbieden of abonnementen via bedrijven.

Kan ik de fiets ook voor een hele dag huren?

Dit kan wel, maar bij Flickbike de prijs blijft €1,- per halfuur. Bij Flickbike komt er binnenkort een optie voor een voordelig dagtarief en maandtarief. Donkey Republic rekent €5,10 voor een dag en €6,- voor een etmaal (als gratis "Member", enkel met Nederlandse credit card).

Kost het extra geld als ik binnen 30 minuten de fiets open en dicht maak?

Als je de transactie bij Flickbike niet afsluit (de app vraagt daarna als je het slot dichtdoet) loopt de huurtijd gewoon door en hoef je niet opnieuw €1,- te betalen. Bij Donkey Republic heb je de fiets voor een bepaalde tijd gehuurd en wordt achteraf de prijs bepaald. Binnen kort gaat Donkey Republic over op betalen per minuut. De voorwaarden en tarieven blijven dan verder ongeveer gelijk.

Tijdens en na de rit

Hoe vind ik mijn fiets?

Als de app geopend wordt zie je waar de fietsen staan. Daarnaast zijn de fietsen duidelijk herkenbaar aan de R-net elementen.

Hoe groot is de kans dat ik een fiets vind op de fietspunten?

We streven naar betrouwbaarheid en een gegarandeerd aanbod; als blijkt dat er te vaak wordt misgegrepen, zullen er fietsen worden bijgeplaatst.

Moet ik mijn fiets naar dezelfde plek terugbrengen?

Nee, je kan de fiets bij alle OV-knooppunten met deelfietsplekken achterlaten, en (imn het geval van Flickbike) ook daarbuiten in de zones die zijn gemarkeerd in het kaartje in de app. Kijk dus altijd in de app voordat je parkeert.

Mag ik mijn fiets overal parkeren?

Bij de fietspunten alleen in de aangewezen vakken, daarbuiten in de aangegeven zones (zie de app). Houd je altijd de fietsparkeerregels van de gemeente.

Kan ik een fiets afsluiten zonder dat iemand anders hem meeneemt?

Ja, maar de huurperiode loopt dan gewoon door.

Ik zie een fiets in de app, maar op straat kan ik hem niet vinden?

Dit kan wel eens voor komen vanwege een afwijking in de GPS signaal van de fiets. Meestal staat de fiets in een straat van 1 meter- 20 meter van de aangegeven locatie op de kaart. Is de fiets niet te vinden? Stuur een email naar info@flickbike.nl of support@donkey.bike

Ik reis samen met een collega/vriend/kennis. Kan ik meerdere fietsen pakken met 1 account?

Nee, dit is niet mogelijk. Iedere account kan 1 fiets tegelijk ontsluiten.

Wat doe ik als ik problemen heb met het slot, een lekke band krijg, schade heb of een andere storing?

De eigenaar van de deelfiets (Flickbike of Donkey Republic) benaderen via email, telefoon of whatsapp. In de app kan je heel gemakkelijk commentaar achterlaten over de fiets.

Wat doe ik als ik een kapotte R-net deelfiets zie staan?

De eigenaar van de deelfiets (Flickbike of Donkey Republic) benaderen via email, telefoon of Whatsapp. Zij stellen iedere bijdrage érg op prijs!

Wat moet ik doen als een R-net deelfiets in de weg staat?

Dat is niet de bedoeling; maak een foto, stuur deze naar info@flickbike.nl of support@donkey.bike en de fiets wordt binnen 24 uur weggehaald. Ook in dergelijke gevallen stellen de aanbieders uw suggesties erg op prijs.

Mag ik mijn R-net deelfiets in Amsterdam gebruiken?

Ja, dat mag, maar je kunt de huurperiode op Amsterdams grondgebied niet beëindigen. Ook kun je er geen “vrije“ R-net deelfiets pakken.

Waarom kan ik de fiets niet overal uitchecken?

We willen zorgen dat de fietsen steeds op plekken komen waar ze opnieuw kunnen worden gebruikt en willen voorkomen dat ze op plekken komen waar ze overlast verzorgen.

Wat moet ik doen ik als ik een R-net deelfiets heb gereserveerd, maar deze is niet aanwezig?

Het zou kunnen dat de fiets niet op de precieze locatie (uit de app) staat; kijk dan eerst even in een ruime straal om je heen. Is de fiets écht weg; dank kan je dat in de app aangeven en een andere fiets kiezen indien aanwezig.

Tips, klachten en complimenten

Kan ik een verzoek doen voor extra uitgiftepunten en zo ja waar?

Tijdens de pilot zal voortdurend gebruik worden gemonitord, aanvragen bij Connexxion zullen hierin ook worden meegewogen.

Waar kan ik met mijn tips, klachten en complimenten over de fiets terecht?

Alles met betrekking tot de fiets (kwaliteit, onderhoud, betaling etc. etc) is een zaak van Flickbike; richt je dan tot: info@flickbike.nl

Waar kan ik met mijn tips, klachten en complimenten over de pilot terecht?

Alles met betrekking tot de pilot, de OV-locaties waar de R-net deelfietsen staan, de afspraken die zijn gemaakt tussen de partijen etc, etc, is een zaak van Connexxion. Met dit formulier kan je je tips, klacht of compliment kan doorgeven.

Data en privacy

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

De Privacy Statements van Flickbike en Donkey Republic zijn van kracht, te vinden op hun websites.
Uitsluitend geanonimiseerd zal worden bekeken waar en hoe de fietsen worden gebruikt.
Persoonlijke gegevens worden uitsluitend gebruikt voor facturering van het gebruik van de deelfiets. Flickbike en Donkey Republic verkopen geen data aan derden en gebruiken ook geen data ten behoeve van advertenties.

Is mijn privacy net zo gewaarborgd als bij de OV-chipkaart?

Connexxion, Flickbike en Donkey Republic houden zich aan de Nederlandse privacy-wetgeving. Alle data wordt binnen de EU opgeslagen, en er wordt voldaan aan de (strenge) EU privacy regels.

Over de deelfiets pilot in Amstelveen en Aalsmeer

Waarom doen Connexxion, Amstelveen en Flickbike eigenlijk een pilot met deelfietsen?

De combinatie fiets en OV is een goed alternatief voor de auto en die fiets ontbreekt vaak voor het laatste stukje van de OV-reis.

Wat vindt de gemeente Amstelveen eigenlijk van de pilot?

Amstelveen krijgt door allerlei wegwerkzaamheden straks te maken met bereikbaarheidsproblemen en daar kan de combinatie fiets en OV een oplossing voor bieden. Bovendien leent Amstelveen, de grootste stad van Nederland zonder NS-station en dus ook zonder OV-fiets zich uitstekend voor de combinatie R-net en deelfiets.

Waarom wordt er niet aangesloten bij deelfietsenbeleid in Amsterdam?

Amsterdam heeft heel andere uitdagingen; veel meer toeristen en grotere druk op de openbare ruimte. Daarnaast werkt de deelfiets in de regio met name voor de last mile, terwijl in Amsterdam het openbaar vervoer fijnmaziger is.

Waarom gaat de proef met deelfietsen in Amstelveen lukken, terwijl het in Amsterdam mislukte?

Voor de pilot is Amstelveen is veel geleerd van de problemen in Amsterdam; het is veel kleinschaliger, sterk gericht op OV en fiets en de plekken waar fietsen mogen staan zijn gereguleerd. Daarnaast zijn goede afspraken gemaakt met Flickbike, die de fietsen ook speciaal voor de pilot om meerdere punten heeft verbeterd.

Hoe wordt voorkomen dat deelfietsen overlast gaan bezorgen in de openbare ruimte?

Er zijn speciale parkeervakken voor deelfietsen bij de 9 OV-haltes. Verder kan in de app worden gezien waar de fiets wél en niet kan worden in-of uitgecheckt. Tot slot zorgt Flickbike op haar dagelijkse ronde ervoor dat het netjes blijft.

Waarom werkt Connexxion samen met Flickbike?

Connexxion werkt graag met meerdere partijen samen, mits deze zich richten op het gemak voor OV reizigers. Flickbike onderscheidt zich door een pragmatische en lokale aanpak, laagdrempelige toegang (geen borg, achteraf betalen) en een van de initiatiefnemers voor een interoperabele app (met een account toegang tot meerdere deelfietsaanbieders; eerste stap daartoe is de Tranzer-app).

Waarom biedt Connexxion niet gewoon de OV-fiets aan?

OV-fiets is van NS en is nagenoeg uitsluitend verkrijgbaar op NS-stations. Daarnaast vergt OV-fiets grote investeringen in de uitgifte (kluizen, stallingen), terwijl R-netfiets laagdrempeliger is. Bovendien kan R-netfiets ook voor kortere tijd worden gehuurd en hoeft niet op zelfde plek te worden ingeleverd.

Waarom is gekozen voor deze negen locaties?

Vanuit verwachting gebruik voor last-mile: de (zakelijke) bestemmingen liggen net buiten loopafstand van deze OV-knooppunten. Op termijn worden OV-knooppunten toegevoegd en bij gebleken succes fietsen bijgeplaatst.

Waarom wordt er niet met meerdere partijen samengewerkt?

In andere regio’s is Connexxion ook met andere aanbieders in gesprek.

Zijn andere aanbieders van deelfietsen ook welkom in Amstelveen?

 Ja, mits die zich ook aan de regels houden en vooraf ook goede en duidelijk afspraken maken met de Gemeente Amstelveen.

Over de deelfiets pilot in Hoofddorp en Nieuw Vennep

Waarom doen Connexxion, Haarlemmermeer en Donkey Republic eigenlijk een pilot met deelfietsen?

De combinatie fiets en OV is een goed alternatief voor de auto en die fiets ontbreekt vaak voor het laatste stukje van de OV-reis.

Wat vindt de gemeente Haarlemmermeer eigenlijk van de pilot?

De Haarlemmermeer maakt een forse groei door en dat vertaalt zich ook in een groei van het autogebruik en toenemende bereikbaarheidsproblemen. Daar kan de combinatie fiets en OV een oplossing voor bieden. De Haarlemmermeer is met de komst van de Zuidtangent (nu R-net 300) al vertrouwd geraakt met snel en gestrekt openbaar vervoer en de deelfiets laat zich daar prima mee combineren.

Waarom wordt er niet aangesloten bij deelfietsenbeleid in Amsterdam?

Amsterdam heeft heel andere uitdagingen; veel meer toeristen en grotere druk op de openbare ruimte. Daarnaast werkt de deelfiets in de regio met name voor de last mile, terwijl in Amsterdam het openbaar vervoer fijnmaziger is.

Waarom gaat de proef met deelfietsen in de Haarlemmermeer lukken, terwijl het in Amsterdam mislukte?

Voor de pilot is veel geleerd van de problemen in Amsterdam; in Hoofddorp en Nieuw-Vennep is het veel kleinschaliger, sterk gericht op OV en fiets en de plekken waar fietsen mogen staan zijn gereguleerd. Daarnaast zijn goede afspraken gemaakt met Donkey Republic, die wereldwijd haar product weet aan te passen aan de lokale situatie.

Hoe wordt voorkomen dat deelfietsen overlast gaan bezorgen in de openbare ruimte?

Er zijn speciale parkeervakken voor deelfietsen bij de 6 OV-knooppunten. Verder kan in de app worden gezien waar de fiets wél en niet kan worden in-of uitgecheckt. Tot slot zorgt Donkey Republic met haar servicedienst ervoor dat het netjes blijft.

Waarom werkt Connexxion samen met Donkey Republic?

Connexxion werkt graag met meerdere partijen samen, mits deze zich richten op het gemak voor OV reizigers. Donkey Republic is een professionele partij met veel ervaring en toch ook een pragmatische en lokale aanpak. Donkey staat voor een laagdrempelige toegang, plezier in het fietsen en open voor nieuwe ontwikkelingen (zoals blijkt uit de medewerking aan een interoperable app, waarmee fietsen van meerdere deelfiets-aanbieders ontsloten kunnen worden).

Waarom biedt Connexxion niet gewoon de OV-fiets aan?

OV-fiets is van NS en is nagenoeg uitsluitend verkrijgbaar op NS-stations. Daarnaast vergt OV-fiets grote investeringen in de uitgifte (kluizen, stallingen), terwijl R-netfiets laagdrempeliger is. Bovendien kan R-netfiets ook voor kortere tijd worden gehuurd en hoeft niet op zelfde plek te worden ingeleverd.

Waarom is gekozen voor deze zeven locaties?

Vanuit verwachting gebruik voor last-mile: de (zakelijke) bestemmingen liggen net buiten loopafstand van deze OV-knooppunten. Op termijn worden OV-knooppunten toegevoegd en bij gebleken succes fietsen bijgeplaatst.

Waarom wordt er niet met meerdere partijen samengewerkt?

In andere regio’s is Connexxion ook met andere aanbieders in gesprek.

Zijn andere aanbieders van deelfietsen ook welkom in de Haarlemmermeer?

Ja, mits die zich ook aan de regels houden en vooraf ook goede en duidelijk afspraken maken met de Gemeente Haarlemmermeer en/of Connexxion.

Heb je een suggestie, idee, vraag of klacht?

Mail dan naar onze Klantenservice!