AML flex voor Rijsenhout, Abbenes, Buitenkaag en Nes a/d Amstel


AML Flex is een nieuw duurzaam en flexibel OV systeem. Het vervangt de grote bus die niet frequent rijdt. AML Flex is vraag gestuurd en rijdt alleen wanneer reizigers dit willen.

'AML' is de afkorting van Amstelland Meerlanden, het concessiegebied waar Connexxion het Openbaar Vervoer verzorgt in opdracht van de vervoerregio Amsterdam.

Wat verandert er?

Buslijn 163 van Rijsenhout naar Hoofddorp Station wordt vervangen door AML Flex; een auto of 8 persoonsbusje dat reizigers op afroep ophaalt bij de gewenste bushalte. Het AML Flex systeem houdt in dat reizigers 7 dagen per week vervoer kunnen bestellen. Op maandag t/m vrijdag van 06.30 tot 20.30 uur en in het weekend en op feestdagen van 07.30 tot 20.30 uur. Reserveren kan 24 uur per dag tot 30 minuten voor vertrek via de app. Je kunt ook bellen om een voertuig te resereveren. Dit doe je 30 minuten voor vertrek. Het vervoer wordt duurzaam uitgevoerd met elektrische auto’s. Alle haltes van lijn 163 die nu gebruikt worden in Rijsenhout en Hoofddorp Station blijven voor dit systeem ook in gebruik. Naast bestemming Hoofddorp Station kan vanuit Rijsenhout ook gereisd worden naar Schiphol-Rijk, Beechavenue. Eenzelfde systeem werkt straks ook voor Buitenkaag en Abbenes. Hier bedient AML Flex alle haltes van de huidige lijn 164 in en tussen de dorpen en Nieuw-Vennep Station en Getsewoud P&R. In Nes a/d Amstel wordt lijn 149 vervangen door AML Flex. Vanuit Nes reist u naar het Amstelland Ziekenhuis in Amstelveen en/of Amstelveen Busstation; aan de zuidkant kan gereisd worden via industriegebied in Uithoorn Noord naar Busstation Uithoorn.

Hoe werkt het?

Je kunt via de App vragen om opgehaald te worden op een bepaalde datum en tijdstip. Je geeft aan bij welke bushalte je zult staan op dat tijdstip. Je loopt (of fietst) naar de bushalte en AML Flex (een ZE / Zero Emission voertuig) komt aanrijden. Je kunt ook bellen om een voertuig te bestellen. Dit doe je 30 minuten van te voren. 

 
Je stapt in en checkt in met je OV-chipkaart. Je betaalt het normale OV tarief. Als je een abonnement hebt, reist met studenten OV of je bent 65 plusser met een persoonlijke OV-chipkaart, dan zijn deze producten gewoon geldig. Dit geldt ook voor landelijke kortingsproducten. Als je aankomt op het knooppunt, check je ook weer uit. Dat is belangrijk, want bij een overstap betaal je dan ook het opstaptarief van € 0,89 niet.

Wanneer rijdt AML Flex?

AML Flex rijdt tussen 07.00 en 21.00 uur. Je bestelt een AML Flex voertuig minimaal een halfuur van te voren. Je kunt daardoor al een halfuur voordat de eerste voertuigen gaan rijden AML Flex bestellen. In de avond kun je tot een halfuur voor de eindtijd een voertuig bestellen.

  Reizen kan tussen: Telefonisch bestellen:  Bestellen via de app:
Maandag t/m vrijdag  07.00 - 21.00 uur  06.30 - 20.30 uur  24/7
Weekend en feestdagen  08.00 - 21.00 uur  07.30 - 20.30 uur  24/7

Reserveren & betalen

Via de App

Als je de App op je telefoon hebt, kun je AML Flex eenvoudig bestellen en vooraf betalen via Ideal of creditcard als je dat wilt. Dit kan door eenmalig een account aan te maken. Bij je bestelling wordt het bedrag dan automatisch afgeschreven. Deze betaling is zichtbaar op het scherm van je Smartphone. Ook kun je via de App feedback geven over je reis en je hebt automatisch een overzicht van al je ritten. Naast betalen met de OV-chipkaart kun je ook pinnen. Heb je een account en al betaald, toon je dit aan de chauffeur en ga je lekker zitten. Met de App kun je meerdere ritten vooraf reserveren. (bijvoorbeeld maandag, dinsdag, woensdag om 9:00uur ophalen). Dat geldt uiteraard ook voor je terugritten van het knooppunt. Een ander voordeel van de App is dat je op de App precies kunt zien hoe laat AML Flex bij je halte is. Dus nooit meer onnodig wachten!

Via de telefoon

Je kunt AML Flex ook via de telefoon bestellen. Dit kan alleen een halfuur voor de rit. Wil je dus bijvoorbeeld om 14.00 uur vertrekken, bel dan om 13.30 uur om het voertuig te bestellen. 

Reistijd van AML Flex

Je rijdt niet altijd alleen mee. Er kunnen ook andere reizigers zijn. Echter, het gaat nooit ten koste van de reistijd. We proberen zo veel mogelijk ritten en reizigers samen te voegen. AML flex hanteert een omrijfactor van 30%. Dit betekent dat de reistijd met AML flex maximaal 30% langer is dan de reistijd met de bus. Dit kan voorkomen als een andere reiziger ergens anders moet worden opgehaald. Als gereserveerde ritten betaald zijn, kunt je geen geld terug krijgen als je de rit toch niet maakt. Als je reserveert, kun je kiezen om niet vooraf te betalen. Je betaalt dan in het voertuig met de OV-chipkaart, pinpas of creditcard. 

Voordelen

Een bus rijdt in deze gebieden vaak maar één keer per uur. AML Flex vertrekt binnen maximaal 30 minuten na het bestellen van de rit. Er is dus veel meer keuzevrijheid om het reismoment te kiezen. Daarnaast heb je een gegarandeerde zitplaats; je hebt gereserveerd en in bepaalde gevallen ook al betaald. De route is identiek aan de bus, maar AML Flex hoeft niet meer te stoppen bij elke halte en is daarom veel sneller op het knooppunt. Geef je vooraf aan dat je met een rolstoel of kinderwagen reist, dan komt er een rolstoeltoegankelijk voertuig. Zo kan iedereen mee. Bij plotseling slecht weer kun je alsnog razendsnel AML Flex bestellen. De AML Flex dienst lijkt op een taxi, maar rekent OV tarief af.

Samengevat:
  • Eenvoudig boeken via App of telefoon
  • Meer vertrekmomenten per uur tot 21:00uur
  • Gewoon betalen met je OV chipkaart kan nog steeds. Tarief is gelijk aan het overige OV
  • Milieuvriendelijk, vervoer op maat (zitplaatsgarantie), geen grote lege bussen meer
  • Je kunt precies zien hoe laat het voertuig er is, dus geen wachttijden meer bij de halte
  • Sociaal veilig, je rijdt met je ‘privé-chauffeur’